Harmoni

Vardagen är i balans, och lugnet lägger sig. Behovet av andlighet är påtagligare. Jag är inne i fas två av mina cykler.

Jag har en återkommande plan att illustrera mitt cykliska väsen med tre-fyra cirklar som går in i varandra, men det hela faller på att jag är en så sorgligt underbegåvad illustratör.

Men det brukar vara så här:
Jag ”börjar” med ett kreativt sinnelag (det finns ju ingen egentlig början på en cirkel).
Kreativiteten leder till ett framåtskridande, som i sin tur ger lugn och harmoni.
Lugnet och harmonin föder apati (inte på det dåliga sättet – utan mer ett njutande av själva varandet).
Sysslolösheten leder till en kris och en sorts miniapokalyps, som skapar kreativitet. Allt börjar om.

På ett annat plan är jag en sökare.
Som blir någon som hittar hem, tillfälligt.
Vilket leder till tristess.
På det följer ångest och medvetenhet, som leder till en omstart.

Ett annat ”hjul” handlar mer om roller:
Jag är den sympatiske tänkaren, lyssnaren.
Som blir tröstaren, vägledaren.
Och senare övergår i ifrågasättaren, hataren.
Övergår i förgöraren, innan allt börjar om.

Kanske är det bara jag själv som förstår de här kretsloppen. Men kanske borde man inte se dem som cirklar, utan som spiraler. Allting utvecklas ju för varje varv.

Kommentera

