Intervju från skogarna #2: Cavalcare la Tigre

Han hyllar Traditionen och vill att samhället ska bygga på ett kastväsende. Bland det värsta han vet är feminism och dekadens – och män som jobbar i klassiska kvinnoyrken. Möt Cavalcare la Tigre, traditionalist.

Jag uppmärksammade Cavalcare la Tigre, eller Magnus som han heter, som en kritisk röst i kommentarsfältetSvenska Nihilistsällskapets blogg. Jag följde honom in på hans egen blogg och såg något annorlunda, och uppfriskande. Min första tanke, att detta rörde sig om en ung sökare som hittat en extrem bok att låta sig bli ledsagad av, föll på skam. Detta är en herre som sökt, läst och tänkt länge.

Carl Jung. Fotot är Magnus avatar, eftersom det representerar allt han håller högt.

Höjer sig över mängden

Under några dagar läste jag igenom en stor del av hans tidigare inlägg och hann dessutom med att upptäcka ett pärlband med bloggar som mer eller mindre delade hans åsikter. Cavalcare la Tigre höjde sig över mängden på flera sätt, då han till stor del verkar backa upp sina åsikter med livserfarenhet. Till skillnad från flera andra, som tycks följa någon sorts ”gemensam” litteratur.

Modernismen som lokomotiv
Namnet Cavalcare la Tigre kommer från italienske samhällsfilosofen och traditionalisten Julius Evola.
Cavalcare la Tigre är namnet på en av hans böcker. I den boken för han fram tanken att det inte går att stå emot modernismen. Att stå emot modernismen är som att ställa sig framför en framrusande tiger, menade han. För att vara än tydligare kan det även jämföras med att ställa sig framför ett framrusande lokomotiv. Står du kvar blir du överkörd och dör, går du åt sidan och låter loket passera är du passé, du omvandlas till ett utställningsföremål och passar därefter bättre på ett museum.
– En traditionalist däremot, menade Evola, kan välja att rida tigern, att hoppa upp på loket och åka med genom att hålla sig fast i tigerns päls. När sedan tigern väl stannar vid ändhållplatsen kan han strypa den

Kast och klass
Vilka idéer har Evola?
– En djuplodande beskrivning av Evola kan jag inte ge i den här intervjun. I korthet dock. Evola ansåg att manlig andlighet är uppåtsträvande och kvinnlig andlighet nedåtsträvande. Att samhället skall vara hierarkiskt indelat i kast och klass och att samhället har en andlig dimension som vi bör bejaka.
Förklara det där med kast.
Brahmanerna (de lärde) skall vara överst, därefter kommer kshatriyas (krigarkasten: polis & militär). På tredje plats vaishyas (köpmän & bönder) och underst shudras (kroppsarbetarna). Shandala, skammens kast, finns på alla nivåer och verkar instinktivt förstörande.
– Kasternas existens är alltid en realitet oavsett man erkänner detta eller ej: alla lämpar sig inte till allt.

”Fasta könsroller är värda att bevara”
Vad är en traditionalist?
Traditionalister värnar traditioner värda att bevara. Hantverkets andliga kvaliteter, i alla dess former, är värda att bevara. Fasta könsroller är värda att bevara. Traditionella högkulturer är värda att bevara och utveckla med omsorg. Det sakrala och värdiga samhället håller man högt som traditionalist. Mot detta står materialism, masskonsumtion och flockmentalitet.
– En vegetativ människoflock som frossar i sig hamburgare, skräpkultur och Hollywood-junk står alltså inte högt i kurs. En stupid massa som lamt följer det som dikteras ovanifrån, av lärare och media, etc, förtjänar helt enkelt inte respekt.

”Gudomlig ordning”
Hur ser ditt idealsamhälle ut?
– Ett paneuropeiskt imperium med en senat (eller kejsare) i toppen. Med klart markerade könsroller. Med sakrala institutioner i toppen, och krigarfunktionen därunder – och merkantilister och bönder därunder.
Vad är vitsen med traditionalismen? Är den tänkt att leda till något, eller tycker du rent subjektivt att dess ideal bör efterlevas av alla?
– Jag är helt övertygad om att det finns en gudomlig ordning och att den i stort ser ut som jag beskriver mitt idealsamhälle ovan. Det kejserliga Japan och det förkristna Rom kommer närmast denna ordning enligt mig och det är en sådan ordning jag vill återupprätta, utan att för den sakens skull förlora alla vetenskapliga landvinningar vi gjort sedan dess.

Eurabia eller Europa?
I din blogg ger du ibland uttryck för avsky för samhället, speciellt det mångkulturella samhället av i dag. Du tycks vilja förändra det. Hur får du det att gå ihop med ”utväntandet av tigern”?
– Jag tror att väntandets tid snart är över, och att det börjar bli dags att röra lite på sig. Om tjugo år vet vi till exempel om vi kommer att leva i Eurabia, eller i Europa. Själv har jag inte så mycket att förlora: feminismen och det europeiska självhatet skulle till exempel upphöra att existera samma dag som Islam kom till makten. Den europeiska kulturen befinner sig vid en kritisk vändpunkt. Antingen tar sig det traditionella Europa samman under de närmaste åren och börjar bjuda motstånd på allvar, eller så blir vi alla muslimer.

Tolerant till alternativ sexualitet
Den elitistiska prägel som Cavalcare la Tigre har bör kunna leda till att han stämplas som både det ena och det andra.
Hur ofta misstar människor dig för rasist och/eller nazist? Vilka är de viktigaste skillnaderna mellan dig och ”dem”?
– Det beror i stort på vart man befinner sig i Sverige. I Skåne är de flesta mycket skeptiska till invandrare från vissa kulturer. I andra delar av landet är man mera politiskt korrekta. För det mesta vaktar jag min tunga numera, emedan jag inte längre bor i Skåne. Den stora skillnaden mellan mig och ”dem” är att mitt rasbegrepp är andligt elitärt, medan deras är biologiskt rasmaterialistiskt. I mina ögon är en spirituell ”rasbastard” bra mycket mer värd än en dum rasren skinnboll. I motsats till ”dem” förespråkar jag dessutom assimilering av alla som befinner sig här och själva vill detta. (De som bråkar eller som inte vill anpassa sig skall naturligtvis rakt ut.) Min toleranta inställning till alternativ sexualitet skiljer sig också från ”deras”.

Män som män, kvinnor som kvinnor
Om inte rasism och nazism är kontroversiellt nog, så är absolut åsikter som går emot det politiskt korrekta jämställdhetsidealet det. Magnus sticker inte under stol med att han föredrar klassiska könsroller.
– Ingen man kan förverkliga sin autentiska manlighet som sköterska/skötare. Det är ett jobb för det täcka könet, i motsats till det otäcka 🙂 En kvinna kan däremot förverkliga sin autentiska kvinnlighet som sköterska. Istället för att göra kvinnor till män och män till kvinnor, tycker jag att vi skall återgå till traditionella könsroller och upphöja dem båda. Höj hemmafruns status, ge henne en ansenlig statlig lön. Problem solved.
Förklara din åsikt om att 15-åriga kvinnor ska giftas bort med män i 30-årsåldern.
– Det räcker egentligen för mig att det fungerat så i traditionella samhällen. Rent funktionellt handlar det om att eliminera modernistisk ungdomskult. Unga män skall tränas i krigets konst, ut och arbeta eller förkovra sig i studier och unga kvinnor gifter man bort.

Spelar folkpartist
Hur lever du privat? Är dessa åsikter något som du skyltar öppet med, eller skulle det få alltför negativa konsekvenser?
– Mitt arbete tillåter mig inte att vara öppen med mina åsikter, och jag har få bekanta som finner mina åsikter sympatiska, så jag spelar oftast folkpartist för att inte hela min tillvaro skall bli en enda konflikthärd, som resulterar i isolering. Det är min förhoppning att det skall finnas fler som jag där ute, som man kan bygga en något mer autentisk gemenskap med på sikt. Nätet fungerar på så vis som en säkerhetsventil. Det går att kommunicera vad man tycker utan att man drabbas av repressalier för det.
Var står du religiöst?
– Mitt andliga sökande inleddes i trettioårsåldern. Jag sökte inom katolicism, satanism och hedendom under några års tid, för att sedan landa i hinduism. Jag ber ofta till mina förfäder, samt riktar även mina böner till gamla romerska gudomar – allt är Brahman. Någon speciell litteratur eller andlig läromästare har jag inte. Det kvantifierbara materiella samhället har misslyckats. Kommunism såväl som nazism har lett till orgier i massmord. Jag är övertygad om att religionen behövs – och det anser jag vara ett gudsbevis i sig.
Vilken är din uppfattning om existens bortom döden?
– Jag tror på reinkarnation och själens återfödelse.

”I slutändan handlar det om att påverka samhället”
Hur länge har du varit en del av den så kallade bloggosfären? Varför bloggar du och vad hoppas du uppnå?
– Jag har bloggat i cirka fyra år nu, med tre olika bloggar, som i sin tur genomgått ett antal metamorfoser. Med Cavalcare la Tigre har jag landat i en ideologi som känns harmonisk och balanserad. Jag bloggar för att jag anser att jag har något att förmedla och hoppas kunna inspirera likasinnade till stordåd 🙂 Det är min förhoppning att traditionen skall öka i betydelse i takt med att det uppstår alltfler bloggar. I slutändan handlar det om att påverka samhället i så hög grad som möjligt. Inledningsvis med bloggar, men senare även på andra sätt.

Oskorei vilse
Vilka är dina favoritbloggar?
Boddhisattva är numera min favoritblogg. Det finns en uttalad andlig dimension och en realistisk medvetenhet om dagens problemställningar som imponerar.
Oskorei var länge min favoritblogg över alla andra, men den har under senare år mist sin essens och inriktning. Bloggens senaste islamistvänliga utspel var bara droppen som fick bägaren att rinna över för min del. Det är uppenbart att den gått vilse. Med det sagt, är det min förhoppning att den framöver skall hitta hem i en europavänlig traditionalism.
Nordanvind är en traditionell blogg som jag följt länge. Bloggaren har skrivit om andlig ras och är essentiellt en slags andlig/elitistisk krigare.
Sola Fide är en blogg som tyvärr inte existerar längre, tycks det. Bloggen publicerade några få alster, som jag sympatiserade djupt med. Det skulle glädja mig oerhört om Sola Fide skulle få för sig att återuppstå.
Stoa Poikile är en ny höjdarblogg som imponerar, och som jag hjälpt till att lansera. Den tar sin utgångspunkt i andlighet och gamla europeiska filosofer. Bakom den står en ung man som vi kan förvänta oss stordåd av.

Artikeln editerad 2009-03-17 – underrubriker tillagda

En reaktion på ”Intervju från skogarna #2: Cavalcare la Tigre

  1. ”- Ett paneuropeiskt imperium med en senat (eller kejsare) i toppen. Med klart markerade könsroller. Med sakrala institutioner i toppen, och krigarfunktionen därunder – och merkantilister och bönder därunder”Vackert, mycket vackert!!!Mycket bra och givande intervju!

Kommentera

