Arketyper i personligheten

I min förra blogg återkom jag ofta till att bejakandet av personligheten är av största vikt. Jag inriktade mig då främst på de destruktiva/”dåliga” sidorna.

Inte förrän nu har jag förstått att mitt sätt att tänka kring detta sammanfaller mycket väl med vad Carl Jung sade om arketyper. Kortfattat handlar det om att var och en har inbyggda roller i sin person – ett resultat av evolution, kultur och tradition.

Några exempel på arketyper är fadern, modern, krigaren, den vise och barnet. Utan att tänka efter speciellt mycket kan jag kasta ur mig att rådgivaren/vägvisaren är en av de arketyper som finns i mig. Det gäller att hitta sina arketyper, och handla enligt dem. Den som arbetar med något som överensstämmer med sin viktigaste arketyp har lyckats.

Jag tror att det är av yttersta vikt att vi bejakar dessa arketyper. På samma sätt som vi erkänner (för oss själva) och accepterar sidor som vi inte är stolta över. Jag har till exempel en fallenhet för att fjärma mig världen och bli hatisk mot mänskligheten i stort. Något som inte leder till något positivt, mer än möjligen en känsla av ”överlägsenhet”. Men det är inget problem så länge jag är medveten om min brist och kan hålla den i schack – alternativt ta bort den.

Det finns mer att säga om det här, men jag nöjer mig så länge.

Kommentera

