Bebisen förändrar mig

Sedan lilla Alma anlände har mitt liv förändrats riktigt ordentligt. Framförallt har jag fått ifrågasätta vad som egentligen ska prioriteras.

Familjen är viktigast av allt. Bara att se mig själv skriva det är svindlande. Visst har jag ansett länge att det är de närmaste som betyder mest, men det här är något annat. Jag själv som absolut prio #1 är inte alls lika självklart längre.

För den sakens skull ger jag definitivt inte upp mig själv och mina intressen. ”Mitt liv har fått en mening” och liknande prat från nyblivna föräldrar är bara tragiskt. Det anspelar ju på att det var meningslöst innan. Om de nu verkligen menar det precis sådär ”Nu kan jag dö, ty jag är förbrukad” som det faktiskt låter.

Detta innebär dock att jag inte kan lägga någon som helst tid på oväsentligheter. Allting onödigt skalas av, och bara det som leder till något vettigt får fortsätta. Alma är min personliga skärseld.


Skärseld?
En reaktion på ”Bebisen förändrar mig

  1. Det är nog tyvärr en hel del människor som inte har någon mening med sina liv innan de får barn. Oftast är det samma människor som sen blir alldeles rådvilla över vad de ska göra när barnen börjar klara sig själva. Det är inget fel i att vara stolt förälder. Men vissa blir mest tragiska.

Kommentera

