Meningslös kommunikation

Jag närvarade vid ett lokalt årsmöte under söndagen. Insåg hur meningslös kommunikation ibland kan te sig mellan två läger med olika åsikter.

Den ena sidan för fram argument för sin sak, och mot den andra sidan. Den andra sidan för fram argument för sin sak, och mot den ena sidan.

So far so good.

Men är det någon som ändrar åsikt under mötets gång? Nej. Är det någon som överhuvudtaget överväger att försöka komma fram till en kompromiss med motståndarna? Nej.

Mitt i allt malande inser jag att det här inte alls handlar om att försöka lösa ett problem. Snarare är det ett pladdrande för pladdrandets skull, och för den egna självkänslan. Jag inser också den stora anledningen till att jag aldrig prövat den politiska banan. Förmodligen är det just så här det går till i de flesta fall.

Mungymnastik.

Där sitter jag och försöker hålla mig neutral. Försöker lösa problemet och gå vidare. Vad har de två lägren gemensamt? Hur kan de gå vidare? Jag säger att det finns två val: att gå vidare eller att acceptera situationen. Ingen verkar ta någon notis om saken.

Faktiskt tror jag de båda lägren är överens om åtminstone en sak: det bästa är om allting bara rullar på, för då har de något att engagera sig i.

Kommentera

