Äkta vara

Läser en artikel om ett band. När det blir tal om texter ser jag återigen det förhatliga ”glimten i ögat” i beskrivningen. Varför kan inte människor stå för det de gör?

Sådär är det allt som oftast inom metal, som är den genre jag lyssnar mest på. Så fort det blir obehagligt drar sig kreatörerna undan med liknande bortförklaringar som nämndes ovan. Nej, ingen vill stå för något. Ingen vill heller bli ifrågasatt, eller utmärka sig.

Att krypa undan på det där viset gör som en röd tråd genom samhället. Allt ska vara ironiskt, blasé, inga åsikter och inga ideal. Ifrågasättanden för sakens skull, tills det är slut på svar. Då kan man stå där med armarna i kors och le självbelåtet. ”Jag sablade ned allt motstånd – jag vann”.

Den ironiska generationen. Jag är en del av den, och jag har varit den grubblande tvivlaren genom livet. Med frågorna som sköld har jag undvikit ställningstaganden såväl som känslor. En enkel väg, där jag samtidigt kunnat inbilla mig att jag är intellektuellt högtstående och faktiskt står för något – ingentinget.

Alla ställningstaganden behöver inte vara giltiga enligt någon jävla argumentationsteori, med syftet att slippa ta ställning (återigen).

Äkta känslor. Inför sig själv. Det är vad livet handlar om. Jag har varit en hycklare fram tills nu. Gjort det som känts rätt djupt där inne, men samtidigt förnekat att jag följt någon sorts moral.

En reaktion på ”Äkta vara

Kommentera

