Bra människor

Jag började på ett magsurt inlägg om varför jag avskyr svaghet, men ångrade mig. Varför inte skriva om vilka egenskaper jag tycker om hos människor istället? Observera att de ej är rangordnade.

Ärlighet – Den allra viktigaste egenskapen i min värld. Ärligheten gäller både mot sig själv och andra.
Trohet – Löften hålls, alltid.
Ödmjukhet – Den som är medveten om sina svagare sidor och inte försöker gömma dem bakom skryt har vunnit mycket hos mig.
Styrka – Att våga sticka ut, gå mot strömmen och våga råka ut för obehag. Att ha kraften att slå tillbaka mot den som förtjänat det.
Integritet – Att hålla ett respektfullt avstånd.
Kreativitet – Ett skapande intellekt.
Egensinnighet – Att sticka ut, utan att anstränga sig för att vara annorlunda. Att gå sin egen väg, inte följa ”flocken”. Att våga uttrycka åsikter som inte är politiskt korrekta.
Idealism – Hårda krav på sig själv och höga ambitioner.
Vishet – Förutsättningar för en djupare förståelse.
Lyssnaregenskap – Vett att lyssna när det talas.

En reaktion på ”Bra människor

Kommentera

