Om ångest

Jag fick ett ”återfall” i min ångest i dag. Insåg något viktigt på grund av det.

Jag hade en period i mitt liv då jag hade konstant ångest. Till slut insåg jag att det var min kropp som ville säga mig något: dags att ändra livssituation. Och när jag gjorde det försvann problemen. Då och då återkommer de dock, för korta stunder. Och nedkämpas av mig.

I dag började jag, utan förvarning, må illa och bli yr i huvudet. Väckte olustkänslor, men jag kopplade dem inte till dödlig sjukdom på samma sätt som jag gjort tidigare.

När allting lugnade ned sig insåg jag något viktigt: ångest dyker inte bara upp som en given signal på oro, utan kan faktiskt uppstå ur ”tomma intet”. Den här gången kan det ha varit kombinationen av stress och kaffeöverkonsumtion som ställde till det.

”Ångest är att inte välja” sade danske filosofen Kirkegaard. Den som flyr eller låter sig dras med ner får svårt att komma loss. Stå stadigt mitt i stormen, och du kommer att växa ur dina problem.

En reaktion på ”Om ångest

  1. Jag led av panikångest i flera år (och drabbas fortfarande ibland av detta), så jag vet vad du pratar om, och i min erfarenhet så handlar det ofta om en signal på att man inte lever i enlighet med vem man är och vad man verkligen vill. Detta är något tiotusentals svenskar lider av varje år och därför extra viktigt att tala om. Men att må dåligt kan vara en bra början 🙂

Kommentera

