Wolves in the Throne Room

Jag har tidigare berättat om Wolves in the Throne Room, ett amerikanskt naturdyrkande black metal-band.

I senaste numret av musiktidningen Close-Up publiceras en utmärkt artikel om bandet. Rekommenderad läsning. Enda nackdelen är att den är kort, och inte går in på djupet när det gäller det ideologiska. Intressanta aspekter är balansgången mellan den amerikanska friheten och rotlösheten (USA är en ung nation). Jag kan själv känna en sorts rotlöshet i den moderna världen, men samtidigt desto mer gemensamt med självhushållningsfilosofin som fanns i det gamla Sverige (fram till 1930 cirka). Exempelvis var den lilla by jag bor i helt avklippt från omvärlden tills färjorna började gå och elektriciteten kom hit.

Men tillbaks till Wolves in the Throne Room:
Bandets medlemmar driver en ekologisk gård i nordvästra USA, tillsammans med några andra personer. Det ekologiska levernet har en sympatisk frånvaro av det störande ”gröna vågen”-flummet. Faktiskt är deras gård, efter vad jag läst mig till, ganska precis vad jag själv går och drömmer om: ekologiskt, avskärmat i den mån som är rimlig från det moderna samhället. Men ändå med internet och liknande. Allting i en elitistisk skrud.

Wolves in the Throne Room.
Läs mer:
Informationen på Wikipedia är hyfsad. Där finns även länkar till ett par intervjuer med bandet.

Till sist: ett smakprov från bandets senaste album Black Cascade.

Kommentera

