Dra i nödbromsen

Jag drar i min inre nödbroms. När har de kulturella kvaliteten ersatts av blaskig kvantitet?

Tänkte på det i dag, när en vän skickade en länk till en text om upphovsrätt. Jag började läsa. Efter tre meningar var det kört. Hjärnan ville koppla bort. Vad nu då? Jag som har läst tusentals illa skrivna artiklar och böcker (kurslitteratur) borde väl stå ut med en stackars bloggpost, som inte ens var illa skriven.

Men det här fenomenet går igen även när det gäller musik och film. Man tar gärna det lättillgängligaste, allt mer har det blivit så för mig. Jag spolar förbi stämningsbyggande intron i musik, väljer enkelspåriga filmer istället för tankeväckande. Texter som kräver eftertanke och tid att sätta sig in blir liggande. Visst är jag en upptagen man, men detta märkte jag av redan innan jag blev med bebis och företag.

Informationsflödet är så ogenomträngligt att vi tvingas ”skumma”. Då blir det lätt så att beteendet även följer med in på andra områden. Musik och film blir som snabbmakaroner. Det är också ett resultat av att kultur blivit så lättillgängligt. Nedladdning tar inte lång tid, och vår reptilhjärna borde väl rimligen ta det i beaktning när det gäller värdesättningen av filmerna och musiken?

Ja, men nu blir det stopp. Då läser jag hellre ett mindre antal och satsar på förståelse, istället för att ha ”koll” och kunna lite om mycket. Eller? Nja, allmänbildning är inte dumt det heller. Det är en balansgång, och nu är jag i alla fall medveten om den. Det är trots allt den där hungern efter nya intryck och kunskap som driver på tempot. Som sagt är det jag hungrar efter enklare att få tag på, och då blir det mer tid över till ännu mer jakt. När man egentligen borde slå ihjäl villebrådet, sätta sig på en stubbe och avnjuta det i stillsamhet.

På tal om det: Den ungersk-svenske musikern/filosofen Ladislaus Horatius drog i nödbromsen på X2000 1993 för att protestera mot det accelererande samhället. Minns ni honom?

Kommentera

