Jag trodde inte på gud som barn heller

Jag tänker tillbaka på min barndom. Gick på något som hette Kyrkans barntimmar – en sorts fritids i kristen regi. Redan där tvivlade jag på guds existens.

Vi satt där i soffan, 10 till 15 barn. Kanske var jag sju eller åtta år. Vi fick frågan:
”Tror du på gud?”
De flesta barn svarade ja. Mamma hade ju sagt att gud finns. Sedan kom frågan till mig.
”Jag vet inte.”
Den feges sätt att säga nej, egentligen. Man ville ju inte sticka ut alltför mycket.

Senare blev samtalet fritt. Jag minns att jag frågade en hel del om djävulen och hans påstådda hemvist. Där fick ledarna gå balansgång. Skulle de säga vad som står i Bibeln och skrämma små barn, eller försöka släta över det hela? De valde det sistnämnda. Det fanns ju en del föräldrar som hade kunnat gå i taket om deras ungar tänkte på satan och inte kunde sova.

Några år senare gick jag på Scouterna, eller Juniorer som det hette. En klasskompis lurade dit mig, eftersom han visste att jag gillade att vara i skogen. Men besviken blev jag. Det handlade till stor del om bibelstudier, att lära sig psalmer och att sjunga. När det väl var skogsliv på schemat bodde vi i tält – inte vindskydd som jag hade hoppats – och så skulle det sjungas ännu mer om gud. Jag tröttnade och hoppade av.

Säga vad man vill om de kristna som anordnade allt detta (och man kan fråga sig hur godhjärtat det är att försöka lura in barn i religion på det här sättet), men de gjorde det ideellt mestadels. Och det fanns inte så många liknande aktiviteter för barn, som inte hade någon sorts religiös koppling. För oss hedningar fanns inga alternativ.

Jag fick förresten frågan på ”scouterna” också, om jag tror på gud. Det blev ett ”vet inte” där också.

Kommentera

