Brutal död

Natten som var drömde jag att jag dog. Det var en brutal död, men inte alls någon oangenäm upplevelse.

I drömmarnas värld kan det som inte är skrämmande i verkliga livet vara mardrömslikt, och vice versa. Varför det är så kan jag inte svara på. Men det är en annan historia.

I gårdagsnattens dröm gick jag på marken när plötsligt jättelika flodvågor kom in över skogen. De höga granarna och tallarna var som små tandpetare i jämförelse. Jag och vem det nu var som sällskapade med mig sköljdes med.

Jag fann mig själv störta hundratals meter nedåt med vattnet. Fritt fall. En upplyftande och befriande känsla. Allting runt omkring mig var totalt svart, men lystes upp av ett rasande åskväder.

När jag störtade mot botten på en vågdal slog blixten ned, och vattnet blev som silver. Jag dog, men fick uppleva den intensiva känslan av elektricitet genom kroppen. Ej heller det var obehagligt.

När jag vaknade funderade jag på den ultimata döden. Att bli krossad av naturens krafter måste nog vara det bästa sättet att tas av daga. Död i strid i all ära, men det handlar mer om vad man slåss för (eller mot) än själva döden. Att bli dödad av en människa är ändå att besegras av mänskligheten. Att dö i sjuksäng, tyna bort, är inte speciellt ärofyllt heller. Bilolycka? Nej, det är också att besegras av det mänskliga. Att dö för egen hand? Liksom döden i strid handlar det mer om syftet. Fast det ska sägas att där finns en valfrihetsfaktor.

Om man kunde vara efterklok, alltså betrakta sin död efteråt, skulle det gå att värdera på ett sätt. ”Om jag ändå hade duckat för det där svärdet”. Att dö av naturen tar bort misslyckandet ur döden. Men samtidigt går det att säga ”Helvete att jag åkte till Peru just 23:e april, så att jordbävningen tog mig”.

Min dröm-död ter sig mest lockande efter allt. Ska man dö är det väl bäst att göra det rejält?

En reaktion på ”Brutal död

  1. Påminner mig om “I wouldn’t mind dying in a plane crash. It’d be a good way to go. I don’t want to die in my sleep, or of old age, or OD…I want to feel what it’s like. I want to taste it, hear it, smell it. Death is only going to happen to you once; I don’t want to miss it.”Klart det ska vara brutalus.Hahaha! Mitt verifieringsord är skitor! Säkert Rosen som varit framme och grejat till det.

Kommentera

