Bortkoppling

Varje gång jag flyttar innebär det en paus från världen. En välbehövlig sådan. Noll koll på nyheter – underbart.

Jag är av en nyfiken natur, vilket innebär att jag är intresserad även av det som inte intresserar mig. Det fastnar ändå, liksom. Av den anledningen kan jag en massa namn på kändisar, artister som gör fullständigt ointressant musik och – en rätt positiv följd – vet jag vad som händer i världen oavsett om jag vill det eller inte.

Men under en flytt vänds ens lilla värld med uppsidan mot avgrunden. Det är omöjligt att ha någon koll på vem som krigar med vem, var det finns minst mat, vilken kass bimbo som sjunger vilken sliskig refrängstinn dänga och så vidare. Inte mig emot, faktiskt. Ofta mår jag bättre om jag vet mindre om världen.

Just nu sitter jag i ett tomt hus med min dator i knät, medan jag laddar hem en fil till jobbet. Det ekar som i ett gammalt omklädningsrum (för den som minns den ångestfyllda grundskoletiden). Jag har inte fått internet till nya stället, nämligen. Jag har den lyxen att nya huset ligger några hundra meter från det gamla. Behöver alltså inte vara utan internet lika länge som brukligt vid en flytt.

Jag skriver detta inlägg.
Kommentera

