Jag vill in

Det gamla huset har stått tomt i många år. Nu förfaller det och dess trädgård. Vad finns där inne? Jag lockas att ta reda på det.


Frun dog för många år sedan. Mannen lever än. Dement och närmare hundra år gammal, utan anhöriga, lever han någonstans i Stockholm. Detta var deras sommarstuga.

Påskriset står kvar sedan 1990-talet. Kanske var det året hon dog det ställdes där. Vilka tankar tänkte hon? Visste hon att det var den sista påsken? Var det rentav mannen som ställde det där, till hennes ära?

Jag vill in i huset. Se vad som glömts kvar. Försöka läsa det som en bok, och ta reda på vilken som var den sista situation som utspelades där inne. Vilka hemligheter bär huset på? Vad säger föremålen mig?

Jag kan inte göra inbrott. Huset skulle inte tillåta det. Jag skulle inte tillåtas ta del av dess hemligheter om jag tog det med våld. Jag måste beviljas tillträde. Men av vem?

Snart faller huset till marken, och dess hemligheter är borta för alltid. Kvar är jag och letar efter nyckeln till ett kosmos som var någon annans. Ett liv separerat från mitt. Ett tomrum jag inte kan nå.

3 reaktioner på ”Jag vill in

  1. Jag har velat in dit länge själv, främst eftersom jag tror det kan finnas roliga och intressanta, gamla ting. =P

  2. Jag skulle nog överväga lätt våld. Kanske en kofot på rätt ställe.Dock; jag ser en intressant parallell mellan dig och vampyrer här. Du vill suga energi ur husets atmosfär och historia men kan inte stiga över tröskeln utan en inbjudan.

  3. Jag har varit inne! :DDock var jag liten,men jag minns det ändå.Mörkt,litet kök och heltäckningsmattor är vad jag kommer ihåg.Var törstig och tiggde saft minns jag.På den tiden så ville man ha saft(eller annan dryck) när man var törstig,så var det bara.Synd att det ska förfalla,men nu är det nog för sent för renovering.Lär vara en hel del mögel och heltäckningsmattor är INTE mysigt.

Kommentera

