Sjuka tankar, frisk hjärna

Jag tänker på att krossa skallarna på människor jag tycker om, döda dem i sömnen eller bara göra dem ledsna. För att provocera mig själv.

Det är nog för att bevisa för mig själv hur mycket något betyder, och hur näst intill omöjligt det skulle vara att göra något dylikt. Tankarna tilltar ofta när någon av min närstående gör mig glad. När min fru är extra mysig och snäll, eller när dottern gör mig stolt. ”Tänk om jag skulle slå dem nu”, vilket jag så klart aldrig gör.

Den här typen av tankar har jag även kring världsligare ting som kameror, mobiltelefoner och liknande. Om jag går över en bro med en systemkamera över axeln kan jag tänka ”Vore det inte jävligt jobbigt om jag kastade i den i vattnet?”. Speciellt om det nu inte är min kamera.

På den tiden jag åkte mycket buss och tåg brukade jag leka med tanken på att gå av någonstans åt helvete. Speciellt en station i västra Dalarna, där det bara fanns ett sågverk och några hus. Gå av där, kasta mobilen och plånboken och sedan försöka lösa problemet. Där handlade det inte bara om att jävlas med mig själv, utan även en utmaning.

Jag har alltid trott att dylika tankar är högst ”normala”, och fungerar som virke för att bygga sin egen personliga moral och sina värderingar. Men när jag för en tid sedan nämnde dem för en person fick jag kommentaren ”Det där är sjukt. Sånt borde du hålla för dig själv”.

Jag är fullt medveten om att det finns människor som utövar tankecensur mot sig själva. ”Så får jag inte tänka”, och då menar jag inte värderat från ett konstruktivt perspektiv (det kan ju hindra framförandet att tänka pessmistiskt) utan mer moraliskt. Alltså att förbjuda sig själv att tänka på vissa ämnen för att de är tabu.

Jag tror det rentav är hälsosamt att utsätta sig för återkommande nedstigningar i mörkret. Få utlopp för allt detta i tanken, och du blir mindre benägen att göra verklighet av handlingarna. Eller?

En reaktion på ”Sjuka tankar, frisk hjärna

  1. Vår hjärna är vårt inre citadell, där får vi göra vad som helst så länge vi inte projicerar utåt sådant som skadar andra. Vem har inte haft en massa sjuka tankar, det är hjärnans sätt att visualisera olika möjligheter och konsekvenser, det tror jag bara är sunt 🙂

Kommentera

