Naturens skönhet och kraft

När jag stod där vid bäcken kände jag en sorts sentimental glädje.

Alla dofter, läten och färger. En känsla av trygghet. Och så dök Jante upp bakom mig.
– Din pretentiösa fjant. Skratta åt dig själv, sade han.

Men jag, jag ignorerade hans futtiga invändningar. Kastade honom i bäcken och sade:
– Det är han som inte tillåter sig att njuta av det storslagna, som är den verklige fjanten.


Jante gled med strömmen en bit, och så knockades han medvetslös mot en sten.

Kommentera

