Sälja skit till idioter för att slippa båda

Ju mer jag tänker på det, desto mer förvirrad blir jag: lever jag i ett samhälle jag föraktar med människor jag inte vill veta av, enbart för att lyckas slå mig fri från både samhället och människorna? Låter dumt, om det nu är sant.

Jag anpassar mig alltså till regler jag inte tycker om, för att kunna kommunicera och leva ihop med typer jag inte har något som helst till övers för. Be mig inte definiera vilka som är vettiga och vilka som jag inte har något till övers för, eftersom det varierar och till stor del beror på generaliseringar. Jag kan inte säga att jag rakt av ogillar de som företräder nuvarande samhällsform, och jag kan inte heller helt förlika mig med de som enbart är missnöjda (vissa blir aldrig nöjda, utan vill bara klaga).

Nej, jag är kluven. Och just nu lite gnällig, tror jag. Men frågan är: om jag nu varken gillar samhället eller att anamma attribut som krävs för att leva i det, varför pyser jag då inte på stört? Feghet, osäkerhet, bekvämlighet? Förmodligen lite av varje. Dessutom är jag inte egoistisk nog att sticka från min familj, eller tvinga med den ut i skogen och leva i en koja. Tänker även på detta med författande: vem vill jag egentligen skriva böcker för? Hur känns det att författa åt en publik man föraktar, och kan man försörja sig på icke-kommersiell litteratur utan att ha ett ”namn”?

Hur skulle mitt drömsamhälle se ut? Tja, till skillnad från många andra personer av samma ”sort” skulle jag inte bygga ett samhälle där jag själv och de av min personlighetstyp skulle hamna i toppen. Frågan är om jag ens skulle bygga något samhälle att tala om. Gamla tiders mindre byar är att föredra, även om det förmodligen bara är en romantisk dröm i dag. Globaliseringen är här för att stanna, och vad man tycker om det spelar egentligen ingen roll.

Nu går det ju trots allt att leva i en liten bubbla, som jag gjort i alla år. Men det känns inte bra att inte vara konsekvent.

Kommentera

