Stillhetens borg

Jag har planer på att bygga en lite timmerstuga, mitt i skogen. Moderniteter ska vara bannlysta, för stillhetens skull.

Jag tänker mig minst en halvtimmes vandring, utan stigar. Otillgängligheten i sig ger ett avstånd till livet, ett utifrånperspektiv. Och ett avstånd från alla dessa människor.

Platsen ska vara väl vald. Nära en liten bäck, gärna med fisk i. Relativt svår att upptäcka, för att inte locka vandaler.

Utformningen blir enkel. Plats för ett matbord och plats att sova, inte mer. Kanske en eldstad inomhus (gasolspis, el och annat är förbjudet).

Det här ska inte vara någon permanent boplats, utan mer en tillflyktsort för att få eftertanke. Om jag får för mig att satsa på den där förbannade boken som ligger påbörjad, ja då bör jag kunna sköta det härifrån. Åtminstone planeringen, då skrivande kräver el. Å andra sidan har gammeldags skrivmaskiner sin charm…

Den här lösningen skulle uppfylla mina eremit-behov, som ibland tränger sig på. Istället för att bli arg på den moderna världen kan jag ta en paus från den, och komma tillbaks med ett leende.

Det är inte realistiskt att försöka leva så permanent i nuläget. En dotter som kommer att få kompisar, och ska gå i skolan – ja, det vore ren idioti att bo mitt i ingenstans. Nästa steg kanske blir att dra in el och liknande, så att tillvaron blir bekvämare. Men det är ingen idé att fundera på sådant just nu.

Jag har förresten ett namn på stugan redan nu: Nollstället. Inte dumt, va?

2 reaktioner på ”Stillhetens borg

Kommentera

