Musik räddar

Just nu är jag innerligt trött på människor. I dag insåg jag att bilkörning och bra musik kan ge verklig avslappning, och faktiskt erbjuda vila från detta sociala släkte.

För närvarande känns det som om jag lever för någon annans skull. En märklig känsla. Naturligtvis får jag skylla mig själv, men samtidigt vet jag inte vad jag skulle välja ens om alla val var tillgängliga. Jag är vilsen, mer som andlig varelse än som privat vardagsprimat. Och jag är inte den typen som hittar en intressant bok, läser den och sedan blir glad för att jag har löst ett ”problem”. Nej, det här är betydligt mer djupgående än så.

I allt detta finns den allerstädes närvarande olustkänslan inför människan som art/väsen, och det faktum att jag är en av dem. Det här är en subjektiv upplevelse som funnits med mig sedan barndomen, och den bör – har jag insett – tas på största allvar av mig själv. Inget löjligt hat, bara en periodvis obekväm känsla av ”här hör jag inte hemma”. Ofta är jag dessutom avundsjuk på den enkelhet med vilken människobarnen umgås, och vilka enkla och eleganta nöjen som ger dem förströelse.

Musik. Jag brukade skilja mellan underhållning och konst, där jag totalt förkastade den förstnämnda kategorin och omfamnade den senare. På senare tid har jag dock insett att konst är fel ord, när det är andlighet jag är ute efter. Här i ligger även förklaringen till att jag föredrar musik som inte låter som om den skapats av människan: människodoft ger smolk i andlighetsbägaren.

Musik var det. Märkligt nog låter rösten väldigt mänsklig, men den totala känslan i musiken bjuder in mig till ett svart hål med en bekväm fåtölj. Håll till godo:

En reaktion på ”Musik räddar

  1. Jag pendlar från en extrem till en annan. Men det är främst min familj och mina näras umbäranden som håller mig på jorden.

Kommentera

