Är avskiljdhet flykt?

Jag har fått anledning att fundera på om mina tankar på en avskiljd skogskoja är ett tecken på flykt. Svaret är nej, men det är ett bra ämne att fundera på. Det hade varit annorlunda om jag planerat att dra mig undan för gott.

Jag drar mig undan människor om jag kan, rent privat. Ja förutom de som intresserar mig. Är det att fly? Ja, på ett sätt. Men samtidigt bör jag fundera på vad jag skulle vinna på att inte dra mig undan. Styrka? Nja. Tålighet? Ja. Mod? Knappast. Det jag vinner när jag drar mig undan är sinnesfrid, och i ett rofyllt tillstånd agerar jag bättre på alla sätt.

Om jag, som nu, lever och opererar bland människor samtidigt som jag då och då tar avstånd för att nå eftertanke – ja, då är balansen rätt bra och jag trivs. Att jag innerst inne vantrivs bland folk och civilisation medför inte med nödvändighet att jag vägrar att acceptera saker och ting som de är. De periodvisa avstånden gör det, för övrigt, enklare att agera bättre mot människor rent generellt.

Världen må vara på ett sätt som inte är ultimat för mig, men istället för att nära några drömmar om att göra uppror försöker jag acceptera och dra nytta av det som är nu. Min påverkan på världen är minimal, om jag inte väljer att engagera mig. Då passar det bättre att agera inspiration åt de som har viljan, orken och de konkreta idéerna för att förbättra saker.

Kommentera

