Jag kan inte älska dem alla

Jag var berusad och hyfsat otrevlig, något som fick mig att tänka till. Insikt: jag är en rätt otrevlig jävel, och det måste jag helt enkelt acceptera.

Jag tror inte att alkoholen allena kan få människor att utföra ogenomtänkta handlingar. Visst gör alkoholen att konsekvenstänkandet försämras, men jag tror inte att en person som säger något fientligt till någon annan ”inte menade det”. Alkoholen förstärker, och förvränger, något som redan finns där. Av barn och fyllon får man höra sanningen, som sagt.

Så nu sitter jag här med insikten i knät, att jag egentligen inte är någon myspyskille innerst inne. Det har jag vetat hela livet, men först nu har jag fokuserat och verkligen tänkt på det. Jag är krävande, intolerant, elitistisk, saknar ”sportmanship” i tävlingssammanhang (det med god match skiter jag i – motståndet ska krossas), jag är manipulativ, en social kameleont och den som gör så att oskyldiga får skulden. När jag är berusad försvinner det manipulativa, ”sociala kompetensen”, och jag blir alldeles för ärlig.

Men jag har mina bra sidor också, så klart. Precis som alla andra har både bra och dåliga sidor (för att förenkla och göra en tudelning).

Tycker det är viktigt att inse sina begränsningar när det gäller sociallivet. Acceptera din inre skitstövel, och stå för det. Försök inte fly och bli någon Jesus som du inte är. Livet är ingen popularitetstävling, och man kan inte älska hela världen och vara vän med precis alla.

Mitt mål framöver är att bli en ärligare skitstövel, på bekostnad av min insmickrande falska snällstövel. Bästa att vända Dalai Lama-boken upp och ner ett tag nu.

Kommentera

