Sista färden

Gamla kamrater, trotjänare! Nu lämnar jag eder till den eviga vilan.

Två svarta vandringsmän har burit mig i alla dessa år. Utan lön, med minimal omvårdnad och utan att ifrågasätta mina syften. Det är inte utan tvivel i mitt hjärta vi nu går separata vägar; jag mot nya äventyr och de mot undergången.

Deras service har alltid varit första klass, även i svåra miljöer. En enda gång har jag tagit dem till ”doktorn” och kostat på något extra. De var värda mer, och jag ber dem om förlåtelse.

Nu byter jag ut er, tio år efter att jag köpte er, ärade Dr Marten-kängor. Tack för lång och trogen tjänst!

Högtidsstund med avsked skedde i enskildhet, i de svarta springarnas favoritskog. Som önskat var det inget milt farväl, utan innefattade ett snedsteg ned i vattenfylld grop. En försmak av den avgrund som nu nalkas dem.

En reaktion på ”Sista färden

Kommentera

