Politik är bojor

Politik tar fram det sämsta i mig. Därför skyr jag politik, trots att det kan intressera mig. Är åsiktslöshet vägen?

Biondobello skriver insiktsfullt att vägen till upplysning sker utan åsikter. Ja, det är politik-syndromet. Åsikterna kedjar, begränsar och förargar. Framförallt riskerar åsikter föda ett revirtänkande som är irrationellt och hämmar all form av utveckling.

Att leva ett vanligt liv, mitt bland människor, är mycket svårt utan åsikter. Intuition, känslor och andlighet kan vara vägen. Det är dock väldigt svårt att inte bli nedsmutsad av alldaglig futtighet.

Politik är också repetition, och kompromiss. Du bör vara redo att försvara åsikter du själv inte kan stå för. Tusen gånger om.

Jag beundrar de som valt politikens bana – det är tveksamt om jag skulle klara det själv, utan att försjunka i vardagsmisantropi, utan att ge upp och få vredesutbrott – utan att förfalla i futtighet.

Å andra sidan är politikens bana ett stålbad. Den som klarar den blir härdad ända in i benmärgen.

En reaktion på ”Politik är bojor

Kommentera

