Befriande inkorrekt

Vi gör egen saft här hemma, av bär plockade från buskarna på gården. Mitt i allt detta blaskande gläds jag åt ett grinande kinesansikte.

Medlet Atamon används som konserveringsmedel, för att saften ska hålla sig längre. Förvånande nog pryds dess framsida av en karikatyr på asiatiskt utseende. Är detta möjligt i dagens politiskt korrekta Sverige?

Personligen tycker jag det är kul med den här typen av överdrivna illustrationer. Jag minns att jag sett en annan variant på lakrits, som föreställer mörkhyade människor med höftskynke och stora läppar. Nu har jag inte sett någon karikatyr på vita västerlänningar, men jag tror säkerligen det finns – och det är inget jag känner mig kränkt av.

Jag vill leva i en värld där människor kan se olika ut, och vara olika, utan att det är något fel med det. De här gamla bilderna, som är humoristiska på sin höjd, bidrar till den känslan. Får man inte vara olika/annorlunda är det klart som fan att folk inte mår bra.

Men visst: ingen skulle bli förvånad ifall ett gäng gapiga plakatviftare protesterade mot det här omslaget, och dessutom stämde företaget som tillverkar Atamon.

En reaktion på ”Befriande inkorrekt

Kommentera

