Om jag var bergfast i religiös tro…

…skulle jag förmodligen vara så pass övertygad om min väg som den rätta, att omvärldens tyckande och tänkande kvittade.

Med den funderingen i huvudet får jag svårt att begripa varför Irland har förbjudit hädelse. Jag menar, varför utgår Irland från att religiösa människor inte tål att deras tro ifrågasätts? Är de osäkra? Är det obekvämt att tvivla, och fundera på vart detta tvivel kan leda?

Jag drar mig till minnes en diskussionskväll jag och min bror hade med far och son pingstvän för många år sedan. Vi satt hemma hos dem, hela kvällen och natten, och diskuterade religiösa och existentiella frågor. Aldrig någonsin tror jag de, som kristna, tog illa upp över att vi ifrågasatte deras livs fundament. För argumentens skull kunde de dessutom anta att gudar inte existerar, och så vidare. Efter många koppar te skiljdes vi åt som vänner, och de tackade dessutom oss ateister för kvällen.

Så enkelt kan det vara när människor är trygga i sin tro, och dessutom kan inse att inte alla delar deras syn på världen. När så inte är fallet är det tyvärr väldigt lätt hänt att personliga övertygelser överförs och görs till samhällsfrågor (som det aldrig borde vara). Håll religion privat, och lagstifta inte om det. Då kan religiösa och ateister mötas på halva vägen.

Kommentera

