Vi bestäms av omgivningen

Ett ord bestäms inte så mycket av en exakt betydelse, som av andra ord som omger det. Den uppfattningen av språket lever jag med. Nu funderar jag på om inte det gäller för människor också.

En felbyggd båt i mörkret. Vinden viner och kyler ända in i märgen. Regnet faller som om någon strödde dropparna istället för att piska dem med jämn fart mot mig. Det guppar och far, plaskar och bullrar. Men där finns också en härligt stadig tystnad, som ruvar i bakgrunden.

Jag fryser så ända inåt helvete. Mina fingrar är stela som på ett lik. Men jag mår bra. ”Den här dagen kommer vi att komma ihåg” säger jag till mina medresenärer i den felbyggda båten, och jag menar det. De skrockar åt min optimism, som förmodligen låter väldigt likt ironi.

Dåliga dagar är alltid bra i efterhand. Jag kan tänka mig att vi sitter någonstans i en skön soffa, gärna med samma dåliga väder utanför fönstret som när det begav sig. ”Kommer du ihåg den där gången när vi skulle testa att fiska kräftor i sjön X?”. ”Ja, hur ska jag kunna glömma den där förbannade båtjäveln och det där skitvädret” säger någon till svar. Och så inser vi hur bra vi har det för stunden. Något som kanske hade gått oss förbi helt och hållet annars.

Poängen är att det där minnet inte är ett piss värt om man inte delar det med någon. Den där diskursteori-inspirerade delen i början handlar om just det. Ditt eget ”värde” bestäms av de sammanhang du figurerar i. En båt som rör sig likt ett nötskal och är baktung som ett as kan ge nog så mycket värde.

En reaktion på ”Vi bestäms av omgivningen

  1. Frågan är hur mycket ett värde baserat på massans omdöme betyder för det inre. Man skulle även kunna vända på resonemanget och säga att vårt värde bestäms av vår egen syn på vårt förhållande till omgivningen. Hursomhelst intressant resonemang!

Kommentera

