Rasism

Jag sitter och bläddrar i en barnbok. Kommer till färgen svart och häpnar över en text om svart arbetskraft, illustrerad med följande bild:

Det är ingen negativ häpenhet (existerar inte ordet, så uppfinner jag det nu!) – jag blir alltid förbluffad över att någon vågar sig på sånt här i dagens Sverige, där det är så fult med skillnader.

Bilden är förresten lite klurig också. För målgrupp 1, barnen, är det lärorikt att koppla ihop brunt skinn med ordet svart (vilket inte är helt givet). För målgrupp 2, föräldrarna, som ofta läser böckerna för barnen, är det eventuellt en knäpp på näsan (ifall de nu jobbar svart). Om inte så är det åtminstone underhållande att hitta skämt på ”vuxen” nivå mitt i barnboken. Och så beundrar man författarens list en aning också.

Skulle väl kunna tänka mig att någon ser bilden som rasistisk. Det gör inte jag. Vissa människor har rosa skinn, andra har brunt, några har närmare svart, några närmare gult, några rödaktigt och några finns mitt bland allt detta. Så ser ju världen ut. Precis som vissa har annan frisyr, annan hårfärg, är längre, kortare, smalare, tjockare, krokigare eller rakare. Bara genom att gå ut på stan sätts kategoriseringen i gång. Den som påstår sig stå över allt detta är endera väldigt självupptagen, ointresserad, framåtlutad alternativt blind – eller en självbedragare.

Jag ser inget som helst fel i att vara uppmärksam på omvärlden. I mindfulness, en viktig del av KBT-behandling, handlar det om att vara uppmärksam på de minsta detaljerna, och därmed nå en harmonisk ”leva i nuet”-känsla. Inget new age eller liknande, utan mer åt det buddhistiska hållet. Jag fick själv hjälp att ta itu med en långvarig ångest-problematik tack vare mindfulness.

Jag tänker alltså fortsätta att säga ”titta, en neger” med min inre röst nästa gång jag ser en svart människa. Jag tycker nämligen att hudfärg är en så pass oviktig skillnad i det långa loppet, om än en skillnad. Tolerans handlar om att acceptera skillnader, inte att lura i folk att det egentligen inte är någon skillnad (vilket för tankarna till en annan barnbok).

Disclaimer: Nej, jag är inte rasist. Likfan jag säger det rakt ut, även om det inte skulle behövas. Jag baserar inga värden och förespråkar ingen skillnad i behandling av människor utifrån deras hudfärg/hårfärg/näslängd etc etc.

En reaktion på ”Rasism

Kommentera

