Leva i det förgångna

Den mesta gamla musiken kan jag inte njuta av längre. De undantag som finns förtjänar ett hedersomnämnande.

Som 15-åring var jag väldigt förtjust i Metallica. Älskade alla deras skivor reservationslöst fram till ungefär 18-årsåldern, då jag förlorade intresset för bandet. När de släppte något nytt var de dessutom på väg åt ett annat håll än jag själv. Men det är irrelevant i sammanhanget.

Senare i livet kan jag lyssna på deras skivor, nicka med och minnas. De ger mig en trevlig nostalgi. Men musikaliskt ger de mig absolut noll. Jag har svängt vidare långt på musikens hav. Hade någon av dessa skivor släppts i dag skulle jag nog inte vara speciellt intresserad.

Jag tror den där distinktionen mellan det musikaliska och det nostalgiska är viktig. Vissa människor håller fast benhårt i det gamla, det de hörde som barn, och förhåller sig närmast fientliga mot det nya. Men egentligen finns nostalgin inte i musiken, utan i lyssnarnas minnen. Teoretiskt sett skulle en fanatisk Metallica-lyssnare, som bara lyssnar på de tre första skivorna eller liknande, avfärda Master of Puppets som rent skräp om den släpptes i dag. Även om den lät exakt som 1986 eller när det nu var den släpptes. Just för att den släpptes i dag, och ingenting annat – kvaliteten egal.

Nostalgi är lite som knark i det att man kan få ett uppåttjack och låtsas vara lite yngre, vackrare och ha mer av livet framför sig. Nostalgi är också en skön illusion för den som vill inbilla sig att världen är en trygg och oföränderlig plats där ingen blir sjuk, blir gammal och dör. Alla behöver nog, i någon mån, denna nostalgi ibland.

2 reaktioner på ”Leva i det förgångna

  1. Klockren artikel, instämmer till 100%, nu framstår jag som värsta ja-sägaren, men va fan, har du rätt så har du rätt. Nu är inte jag heller något stort fan av Metallica längre, men när en viss inbiten hårdrockare jag känner kommer och säger "nya plattan är ingenting mot deras första skivor" då frågar jag "jaha, kan du nämna en av låtarna på den nya plattan?" Nope! Verkade som han rent reflexmässigt bara slängde ur sig denna floskel som är obligatorisk bland "sanna hårdrockare" LOL 🙂

  2. Jag låter ibland bli att kommentera i din, eftersom jag känner mig som en ja-sägare själv. Sällan jag inte håller med.

Kommentera

