En skogsmans sjukdom

Jag har insjuknat i pest. Harpest. Som en av sju personer per år i länet kan jag numera skriva in denna helt ofarliga sjukdom i mitt CV.

Någon mer passande sjukdom än harpest kan jag inte tänka mig för en skogsman. När och hur jag fick den är oklart, men förmodligen är det en fästing eller en mygga som smittat mig. Att viruset förs vidare via blodsugande insekter är nämligen det vanligaste. Sjukdomen, vars riktiga namn är tularemi – vilket låter som en pastasort, kan även smitta via inandning av sjuka djurs torkade urin/avföring. Råttor eller möss vanligen.

Först fick jag den högsta feber jag haft i mitt liv. Över 40 grader tre dagar i rad, vilket fick mig att ana oråd. Besökte läkare som direkt gissade på harpest, eftersom jag – korrekt – kopplat ihop febern med ett mystiskt utslag på benet. Förmodligen var det ett insektsbett.

Sjukdomen är alltså helt ofarlig för människor (förutom vad hög feber kan medföra för kroppen), men har 100-procentig dödlighet hos harar. Deras immunförsvar slås ut mycket snabbt som en följd av akut förgiftning. Därefter dör de. Av den anledning verkar inte harar heller vara smittobärare.

Jag trodde aldrig att jag skulle drabbas av en sjukdom med ordet pest i namnet, men så kan det gå.

Här och här kan ni läsa mer om harpest och även se en del bilder.

Kommentera

