Koncepten lever bortom döden

Det har nu gått två år sedan min farmor dog, min första avlidna släkting vars död berört mig. Inte än har jag besökt hennes grav.

Vid det här laget kan jag ibland känna en sorts pliktmässig börda av att inte ha besökt den där graverade stenbiten. Men innerst inne vill jag inte förknippa min uppfattning av min kära farmor med något så simpelt som en bit sten invid andra stenbitar.

Naturligtvis försvann en stor del av farmor när hon dog. Det fysiska är huvuddelen av en person, trots allt (som jag ser det). Men konceptet farmor är ändå den viktigaste biten, alltså min egen uppfattning om henne – inklusive alla associationer och allt jag själv skapat i min hjärna (även det felaktiga). Och så har vi minnena, som på sätt och vis är underordnade konceptet. När jag minns farmor minns jag varje minne för sig, men bara i förhållande till den bild jag skapat av henne. Och jag är övertygad om att detta koncept är föränderligt, trots att hon inte längre är med oss.

Det jag har problem med när det gäller en gravsten, är att själva stenen blir ett monument eller en artefakt. För mig kan det inte vara så. Lika lite som innehållet i den nedgrävda kistan är representativt för farmor. Efter döden har hon slutat att existera rent fysiskt för mig, försvunnit. Kvar finns konceptet, som lever i mig i min föreställningsvärld. För att komma i kontakt med det behöver jag bara titta inåt, knappast åka till en kyrkogård och knäfalla inför en bit sten.

En reaktion på ”Koncepten lever bortom döden

  1. Jag har inte besökt någon släktings gravsten, har inte kunnat sätta ord på varför tidigare, tack för hjälpen – igen 🙂

Kommentera

