Missnöje ger utveckling

Åter en period av härlig tomhet, rent intellektuellt. Harmoni. Och jag känner mig oviktig på ett bra sätt.

När jag är nöjd håller jag käften, tar det lugnt och glädjer mig över det jag har. Glädjer mig dessutom över att jag, som omväxling, inte intellektualiserar precis allting och försöker hitta lösningar innan problem ens uppkommit.

Men samtidigt inser jag att utan missnöje och gnäll hade jag inte suttit här i dag, i en soffa och med en laptop i knät. Nöden är uppfinningarnas moder, sägs det ju. Ja, då är nog missnöjet dess fader. Utan svårigheter kommer man ingenstans.

Den som ständigt är harmonisk blir nog sittande där på en stubbe, och växer till slut fast. Glöm inte det nästa gång du missar bussen.

En reaktion på ”Missnöje ger utveckling

Kommentera

