Namnen gör sjukdomarna farligare

När jag var liten… Jag drar mig för att börja ett inlägg med dessa ord, för jag verkar så gammal då. Men ok, jag är 32 och det är inte så gammalt.

När jag var liten hade jag ibland magsjuka och var hemma från skolan. Låg i sängen med en hink bredvid, och spydde i flera dagar. Sen var jag frisk igen, och så var det med den saken. I dag kallas det vinterkräksjuka, men måste vara samma sak jag hade som barn.

Att det bara kallades ”magsjuka” kändes som en klackspark jämfört med i dag och ”vinterkräksjuka”. Bara benämningen tycks förvärra sjukdomen, och så spär ju kvällstidningarna på det hela som om det vore krig det handlade om.

Nu är det influensa på gång, svininfluensa eller till och med A/H1N1. Kaos. Panik. Ovisshet. Och kvällstidningarna brer på som om de försökte få plats med en hel smörförpackning på ett enda litet kex.

Nu tillhör jag inte de som säger ”nej, det här med influensan är bara något de försöker smälla i oss”. Jag litar på expertisen, även om jag är skeptiskt inställd enligt mitt vanliga manér. Men nog verkar väl sjukdomen farligare med en bokstavsbeteckning, ett precist namn?

Faktum är: när jag var liten kallade vi influensan för ”förkyld” eller ”feber och förkyld”, och så var vi hemma från skolan i en vecka eller två. Men det var inte mer än så. Influensa? Vetefan om jag har haft det, för den benämningen har jag aldrig använt.

2 reaktioner på ”Namnen gör sjukdomarna farligare

  1. Apropå detta: Av kattpest och kattsnuva – är kattsnuva intressant nog det farligaste med sämst överlevnadsstatistik för husdjuren.Betydligt gulligare namn, men värre sjukdom.

  2. Terra:Exakt. Själv hade jag ju harpest. Hyfsat brutalt namn, på en ofarlig sjukdom. Tänk svininfluensa exempelvis, som kan slå betydligt hårdare mot vissa. Harpesten dör typ ingen av, även om de struntar i antibiotika.

Kommentera

