Tidsresa

Vad skulle du göra om du fick chansen att åka tillbaks i tiden och få ett snack med dig själv som 13-åring?

Premisserna är här, förutom att tidsresor fungerar, att båda parter är helt införstådda med sig själva som varandes samma person och att det vi kallar logik inte funkar (annars skulle inte samma person kunna vara på två olika platser samtidigt). Den som ändå börjar ifrågasätta premisser, eller fundera på om det egentligen är samma person då de är olika gamla, kommer naturligtvis inte att få något svar. Strunta i petitesser som att det är helt jävla omöjligt.

Så, vad skulle jag göra? Åka tillbaka och ta pojken i kragen, och med förmanande ton påpeka att de där förfalskade 21-lotterna inte är någon bra idé? Övertyga om att elprogrammet är slöseri med tid, och att det är ”sam” med inriktning språk som är det bästa valet på gymnasiet? Kanske upplysa om hur dumt det är att inte lägga manken till i skolan, trots att uppgifterna är tråkiga och föga utmanande och att ”plugghäst” egentligen är något positivt. Möjligen förklara ett och annat om vad kvinnor säger och vad det egentligen betyder?

Nej, jag skulle nog inte försöka påverka alls. För utan näsbrännan kring 21-lotterna skulle jag kanske ha fortsatt min kriminella ”karriär” med långt grövre brott. Och utan elprogrammet hade jag inte träffat en av mina närmaste vänner, som dessutom gett åtskilligt med jobb till vårt företag. Och utan elprogrammet hade jag inte fått det jobb som ledde till a-kassa en tid, vilket innebar en flytt till en stad som gav både utbildning och karriär. Om jag närt mindre självhat som ung man hade jag sannolikt haft fler kvinnor, och då kanske jag inte hade träffat hon som är min fru.

Det går ju att spekulera i oändlighet, men kontentan är att det mesta leder till något annat. Förutom möjligen döden, åtminstone rent subjektivt. Om du ändrar en negativ händelse kommer du förmodligen att styra bort banan även från det positiva (glöm inte premisserna om det låter flummigt!). Minns en gammal film om människor som åkte tillbaka i tiden och trampade ihjäl insekter, vilket förändrade hela mänsklighetens historia.

Men visst hade jag pratat med 13-åringen. Hade nog uppmuntrat en aning, och sagt att ”Värre än det är nu, kommer det inte att bli så långt jag kan se. Tonåren är den värsta tiden i ditt liv”. Rentav tror jag 13-åringen skulle ha så mycket frågor att jag inte hann säga något. En intressant fråga är här vad som skulle avslöjas och inte, då svar om framtiden förändrar saker och ting å det grövsta. Kanske borde det vettiga svaret vara att jag inte hade åkt tillbaka i tiden överhuvudtaget.

Besläktat är det här med ”ödet” och att det ”var meningen”, vilket jag numera tiger lidande om (jag orkar inte agera frälsare mer). I backspegeln ser det ibland ut att ha varit ”ödet”, vilket förmodligen är ett av de vanligaste felsluten. Allting leder till något, och i efterhand verkar det mer speciellt än det egentligen är. Något måste ju hända, eller hur? Att det känns speciellt har förmodligen att göra med att just du varit med om det. Och dessutom lägger man aldrig märke till alla de miljarder händelser som inte känns speciella.

3 reaktioner på ”Tidsresa

  1. Kanske säga åt mig att välja nåt vettigare än media? Men iofs – då kanske jag trivts så bra och jobbat så hårt dagtid att jag på nätterna inte orkat sitta vid skunk!Men iofs #2, det kanske hade blivit precis som nu i slutändan iaf.

  2. Hade nog sagt åt mig själv att det skulle bli bättre bara jag höll ut. Men jag tror inte man lyssnar på sig själv så mycket kanske.

  3. Shit, jag skulle kunna skriva över 300 sidor om saken, men det viktigaste, ha inte så jävla bråttom och ta inte allt på så blodigt allvar!

Kommentera

