Jag och politik

Bland det svåraste jag kan ta mig för, är att fundera över min politiska ”hemvist”. Allt är inte så självklart som det kanske kan verka, ens för mig själv.

Mitt stora problem är att mitt subjektiva ideal inte stämmer med det jag tror fungerar för ett helt samhälle. Borde jag bry mig om något annat än mina närmaste och människor som jag har en meningsfull relation med? I så fall, varför? Av rent taktiska, praktiska skäl?

Samtidigt kan jag se ett egenvärde i att gamla tanter får gå över gatan en sen kväll utan att bli påkörda eller rånade. Och att var och en kan säga sin åsikt högt, utan att vara rädd för repressalier. Och jag kan dessutom sträcka mig så långt att jag ogiltigförklarar privat vård som alternativ.

Men när jag zoomar ut från allt detta kvarstår faktum, att jag känner väldigt liten samhörighet med det stora. Borde jag annat?

Kommentera

