Rosa för tjejer, blått för killar

Det fascinerar mig att vår 15-månaders dotter föredrar typiskt ”flickiga” saker, medan en släktings pojkbarn är helt inne på traktorer och liknande.

Visst, man hade kunnat hävda att det är en social konstruktion. Men så här har det varit redan från start. Alma gillar rosa, rött, dockor, nallar och djur. Att det är något annat än medfött verkar vara en orimlighet.

Vad som förundrar mig är att så pass ”moderna” saker som traktorintresse tycks ligga i generna, redan. Borde inte det ta flera tusen år att etablera en ”genetisk vana” (ja, jag vet ingenting om genetik – så här sitter jag helt enkelt och spekulerar)? Fast, det är klart, att intresset för traktorer kanske kan översättas till något djupare manligt.

Vad mer kan ligga i ens gener? Kan ett släkte som bor inom en viss kultur till slut få kulturen i generna, så att säga? Skulle två personer uppfödda på samma plats ha olika förutsättningar redan från start, beroende på om en av dem inte var infödd? Intressant tanke.

För några år sedan hävdade jag att det här med kön (”genus”!) var en social konstruktion. Det var precis vad man blev itutad överallt, och eftersom sådant aldrig intresserat mig accepterade jag det som en duglig ”sanning”. Men numera tror jag inte speciellt mycket på det där, även om det sociala naturligtvis spelar in i en persons utveckling.

Frågan är vad man vinner på att, som ofta, ge pojkar flickleksaker och vice versa. Almas ointresse för leksaksbilar och verktyg går inte att ta miste på.

En reaktion på ”Rosa för tjejer, blått för killar

  1. Det bästa vore om man anpassade sig till fall för fall. När en flicka intresserar sig för ett "manligt yrke" så ska man givetvis inte motverka detta om det inte föreligger andra skäl, detsamma om en pojke vill ha ett traditionellt kvinnligt yrke, i övrigt tycker jag att vi kan låta naturen ha sin gång oavsett vad genusvetarna säger.

Kommentera

