Vem skulle hjälpa dig dumpa ett lik?

Äkta vänskap, vad är egentligen det?

Som jag tänker mig äkta vänskap är den villkorslös och dessutom amoralisk. En äkta vän skulle hjälpa mig att gömma undan ett lik, och skulle inte ens fundera på att ”tjalla”.

Anledningen till att jag tänker på detta är Linda-fallet, där jag funderar på om den misstänkte gärningsmannen haft hjälp av någon. Vad för person hjälper till med skjuts för att bränna ett lik, om denne nu är medveten om detta? Jo, en sann vän.

Hur många av dina vänner skulle hjälpa dig komma undan med mord? Ingen? Har du då några verkliga vänner? Jag kan tänka mig ett par, tre, som skulle hjälpa mig.

5 reaktioner på ”Vem skulle hjälpa dig dumpa ett lik?

  1. Nu är du ute och cyklar tycker jag. Man hjälper inte en att gömma en kvinna som han slagit ihjäl. Då är man ingen "bra vän" utan en lika stor idiot själv.

  2. Din poäng är alltså att man gör sin vän en tjänst genom att sätta dit honom? Jo, det där med att veta någons bästa finns alltid. Själv tror jag inte på det. Däremot skulle jag uppmana min vän att anmäla sig själv.

  3. Tvärtom. Men det finns gränser för vad man kan ställa upp på. Om det var en sån situation som den du nämnde. Där mannen antagligen slagit ihjäl den lilla asiatiskan utan att hon utgjort något hot för honom och sen ska gömma kroppen så hade jag inte bara "tjallat ner" honom utan även sagt upp bekantskapen omgående. Kvinnofrid ligger mig varmt om hjärtat. Jag skulle säga upp bekantskapen med en som misshandlat sin kvinna också om det så bara var en gång. Jag skulle göra det om det var min egen son också för den delen. Män som slår kvinnor är så fega och såna kräk att det är svårt att förstå. Män som slår ihjäl kvinnor förtjänar ett nackskott, inte hjälp att gömma liket.

  4. Jag säger inte emot dig om den aktuella gärningen. Men ingen av oss känner den misstänkte. Hade jag ogillat om en vän utfört gärningen? Ja. Men som en vän hade jag inte tjallat, om än inte skjutsat lik eller hjälpt till att gräva. Går inte äkta vänskap bortom futtig moral och värderingar, liksom äkta kärlek?

  5. Moral och värderingar är det som gör oss till människor och inte djur, tänk på det. Det är det viktigaste av allt att man har moral. Man kan tumma på den då det gäller småsaker men inte då det handlar om mord på en kvinna, eller man för den delen. Men ibland kan det vara omständigheter som gör att någon tvingas mörda en annan man. Att man är hotad tex och polisen gör inget som vi vet för det mesta. Kärlek är inte heller något som ska vara mindre värt en vänskap. Kärleken och familjen är viktigare än vänner, hur länge man än känt dem. Därmed inte sagt att man inte ska ställa upp för varandra. Men det finns som sagt gränser och det där är ett solklart fall där iaf jag skulle tjallat och bett fanskapet fara och flyga och raderat honom ur mitt minne.

Kommentera

