Att utsätta sig för prövning

Den som har svårt att sluta med en dålig vana bör se till att ha föremålet för sin last nära till hands. Att helt enkelt ta avstånd förbättrar ingenting.

Fobier botas ofta genom att patienterna får gå med ormar kring halsen, spindlar på armen eller stå högt upp i ett torn (beroende på fobi). Samma sak när det gäller ångestrelaterade sjukdomar. Får du för dig att du håller på att sluta andas eller liknande – håll andan.

Jag har själv blivit ”botad” från vad som närmast kan kallas GAD (generellt ångestsyndrom) via en enkel onlinekurs. Helt enkelt genom att ignorera alla tankar och gå direkt på beteenden. På en månad var något som gäckat mig i åratal (ja, nästan hela livet) som bortblåst.

Bland de viktigaste lärdomarna var: all form av flyktbeteende talar om för kroppen att den borde fly. Att lägga sig en timme tidigare för att bota sömnproblem, exempelvis, är ju detsamma som att anpassa sig till problemet. Istället för att låta problemet anpassa sig till dig.

Bland det mänskligaste som finns är att överskatta tankarna. Som om man är fri att göra precis vad som helst. Jag gjorde misstaget med mig själv och min ångest att försöka lösa problemen intellektuellt. Det går icke – ångest är irrationellt – fick jag lära mig till sist.

Inspiration till detta inlägg var Blackwater och hans fundering kring om man ska dricka whisky framför näsan på alkisar – vilket man enligt mitt resonemang ska.

Uppdatering: Och med ”alkisar” menar jag då personer som lagt av med drickandet, och inte vill börja igen. Och som dessutom vill kunna hantera att andra dricker. Jag var otydlig och ber om ursäkt för detta.

En reaktion på ”Att utsätta sig för prövning

  1. Mycket bra artikel, jag har också nått den jobbiga insikten att man inte kan lösa alla problem intellektuellt, även om jag skulle vilja 🙂

Kommentera

