Jag dömer efter utseendet

Utifrån hur en person ser ut skapar jag mig en uppfattning om personen, och baserar all tolkning av det personen gör på detta.

Att utseendet är oviktigt är en politiskt korrekt romantisk saga. Faktiskt skulle jag säga att utseendet är väldigt viktigt vid en första kontakt med en person, och har även fortsatt betydelse. Kanske inte alltid avgörande sådan, och speciellt inte hos personer man känner väl. Men som sagt: utseendet ser man innan hjärnan har bedömt beteendet. Förutom via chatt då, vilket är en fördel med chatt.

Men nog om det.

När jag säger att jag dömer efter utseendet menar jag att jag skapar fantasifigurer av de människor jag träffar. Beroende på vilken sinnesstämning ögonen ser ut att uttrycka, vilken sorts geometrisk figur näsa-mun-ögon bildar tillsammans och hur tänderna ser ut när personen pratar får jag en bild av en person. Jag tänker in beteenden som passar denna fantasifigur och de kommer att leva med nästan helt oberoende av hur människan beter sig. ”Jodå, jag vet nog att den här strikta direktörstypen har ett rungande gapflabb och en psykotisk blick innerst inne!”.

Rena vansinnet, låter det som. Kanske är det också det.

2 reaktioner på ”Jag dömer efter utseendet

  1. Hej Skogsman.Jag ber om ursäkt för tidigare obalanserade oförskämdheter från min sida.Lev väl / Magnus s.(Tidigare Cavalcare.)

Kommentera

