Svordomar föder aggression

Då jag har spelat en hel del tv-spel de senaste dagarna har jag svurit onormalt mycket. Nu börjar det påverka humöret.

Det trodde jag inte att jag skulle säga – att svordomar kan vara av ondo. I regel brukar jag uppskatta svordomar, och framförallt det rituella i dem – att rensa luften.

Rituellt är ordet, för dessa eder fyller en funktion som förmildrade mesuttryck som ”fy sjuttsiken”, ”nedrans” och liknande inte gör. De är kraftuttryck, och de rensar bort ilska.

Men vad händer om rituella kraftuttryck brukas utan att omständigheterna är de rätta? Ja, rimligen lurar de kroppen att den är ilsken. Och då blir den ju ilsken, rationell som den ändå är ibland.

Jag tror överdrivet svärande är lite som ångest. Kroppen förstår inte skillnaden mellan en ”skarp” situation och en som hjärnan satt igång. Ångest får den att vädra fara, medan svordomarna får den att vädra ilska.

Självbehärskning framöver, alltså.

Kommentera

