Du och jag, döden

Från att ha varit livrädd vid blotta tanken på min bortgång, via att motvilligt acceptera – till att inta någon sorts nonchalant position.

Vad är det egentligen som är annorlunda nu jämfört mot då?

Ja, först och främst har jag tänkt så mycket på döden under de senaste åren att jag inte längre är obekväm med att gräva ner mig i frågeställningar kring ämnet.

Jag har ändrats en del i synen på mig själv. Från en ungdomlig naiv tanke om att vara utvald, odödlig, den viktigaste människan och så vidare. Ingen dålig tanke på sätt och vis, eftersom den skänkt mycken glädje genom åren. Och till, vadå? En som ser sig själv som totalt betydelselös? Nej. Snarare mer sansad syn på att en enda person inte kan ändra allt.

Känslan av att inte vara jätteviktig kan faktiskt vara befriande. Sikta in dig på valfri stjärna på himlen en kall natt. Tänk dig hur långt det är till stjärnan, och dessutom de enorma avstånd som finns där bortom. Betänk världsrymdens ålder som grädde på moset. Sätt dig själv i perspektiv till detta. Mindervärdeskomplex? Nej, befrielse. Hur mycket du än gör bort dig kommer det att spela väldigt liten roll i slutändan.

Mitt hela liv, hur mycket jag än tycker om det, spelar bara lite större roll än en enskild minut i mitt liv. Viktigare blir det för andra som bryr sig om mig, och det är den tanken som kan ge den verkliga trösten om nu det eviga svarta tomma skrämmer.

För den som tycker om att leva är det kanske en störande tanke att det måste upphöra en dag, och av den anledningen förvånas jag över att tanken inte stör mig just nu – jag gillar ju livet. Jag störs desto mer av tanken på att förlora alla jag bryr mig om, och att de ska förlora mig.

Kommentera

