Höstvandring

Under en vandring i höstmörkret står inspirationen som spön i backen. Jag tänker på hur gångna tiders människor diktade ihop skrämmande sagor utifrån det här, det de inte kunde se – och jag förstår dem.

Upplysningens tidsålder, men likväl finns det härligt kolsvarta stråk här i skogarna. En bil vrålar förbi, men det räcker inte för att lyfta mig till ytan. Kanske var det ingen bil, utan att namnlöst vidunder från en avlägsen plats och tid. Jag hör något som dör, kanske tio meter från mig – kanske är det en kilometer. Eller är det bara en kelsugen råbock? Ovissheten kittlar och gör livet tillfälligt betydligt intressantare.

Jag går där längs den slitna landsvägen och hör det prassla i skogen. Tänker på troll, vargar, björnar och väl dolda krypskyttar. Tar mig själv på väldigt litet allvar. Tittar uppåt mot stjärnhimlen och njuter. Försöker känna i tanken hur det skulle vara att snudda de mäktiga granarna en bit bort, men jag lämnar inte vägen.

Hur var livet i de små stugorna, avskurna från ”civilisationen” i början av 1900-talet? Vidskepelsen levde och även tron på det heliga och oheliga, i en oförvanskad variant. Vad berättades om framför elden en oktoberkväll? Kittlande tankar, och jag blir avundsjuk. Men jag hade förmodligen varit den som gått på jakt efter draken, för att finna den naturliga förklaringen. Sån är jag: tror på rationellt och upplyst, och bekämpar vidskepelsen varhelst den visar sig – men hoppas innerst inne på mitt eget tillkortakommande.

Och så dyker gatlyktorna upp. Romantikens tidsålder lämnar jag kvar bortom vägkröken. Ser en bil på en uppfart och tänker: ”Ja, fy fan”.

Kommentera

