Förståsigpåare och barnuppfostran

För den som funderar på att bli förälder: något att ta i beaktande är att antalet förståsigpåare när det gäller barnuppfostran svämmar över jorden. Du får åsikter rakt i ansiktet, helt oombedda och även från personer du knappt känner.

Det här hade jag faktiskt inte förutsett. När det gäller barnuppfostran tycker sig nästan vem som helst ha en sorts naturgiven rättighet att komma med sina snusförnuftiga kommentarer. Någon gång haft en förståsigpåare flåsande i nacken i andra sammanhang? Detta slår allt.

För närvarande är det en hel del påtryckningar angående att skaffa ett till barn. ”Det är inte bra med ensambarn”, ”Behöver ett syskon”, ”Är det inte dags snart?”. Personligen tänker jag fortsätta ignorera dessa dumheter, och eventuellt spotta tillbaka någon bitsk kommentar. Oavsett om det är bättre eller sämre med ensambarn kvarstår min inställning – det skaffas barn när jag vill och bara för att jag vill, inte som någon sorts sällskapsdjur till det andra barnet.

Kommentera

