Val på tvivelaktiga grunder

Läser att högstadieeleverna ska välja till gymnasiet. Tänker tillbaka på tiden som 15-16 år och hur svårt det var att välja.

Jag hade lätt för mig, och fick bra resultat utan ansträngning. Skolmiljön var dock inte lämpad för mig, eftersom ingen uppdelning fanns där de som verkligen ville ”plugga” kunde vara ostörda från de som inte ville. Betyget låg strax under medel. Jag blev störd av allt bråk, och drogs även med i det.

Hamnade på en yrkesutbildning, även om det var ”sam” som skulle ha passat en språkbegåvning bäst. Tolk, tyckte lärarna. Eller journalist. Media, funderade jag – men i dag är jag glad att det inte blev något av med den saken.

I gymnasiet träffade jag en av mina närmaste vänner, och bara det gör de tre annars bortslösade åren meningsfulla. Helt bortkastade var de inte, då jag faktiskt fick ett jobb utifrån mina förväntade kunskaper.

Men alla erfarenheter är bra erfarenheter. Fast jag funderar på vad som hade hänt om jag fått en stimulerande studiemiljö redan i unga år. Kanske hade det varit lättare att välja, den bristfälliga informationen om alternativen till trots.

Kommentera

