Mentala bokmärken

Jag har för vana att ”bokmärka” vissa händelser i mitt minne.

Med bokmärka menar jag att jag tänker ”Det här ska jag känna efter ordentligt hur känns, och sedan ska jag minnas exakt detta ögonblick”. Funkar, för det mesta. Jag får trevliga minnen att swappa tillbaka till när behovet finns.

Vad är det då som är minnesvärt? För mig är det inte bara de speciella ögonblicken, utan även de vardagliga. Som här om kvällen när jag nattade dottern.

Stod där med handen på hennes rygg, med min egen rygg böjd i en obekväm position. ”Somna unge, så jag kan gå härifrån någon gång” tänkte jag först. Men sedan hejdade jag tanken och insåg att det finns stunder som tas för givna just då, men som blir värdefulla längre fram.

Jag satte mig på sängkanten istället, och kände efter riktigt noga. Rummets svalhet, mörkret där inne och den speciella doften av trä. Jag lyssnade på lilla Almas andetag och kände mina egna hjärtslag. Jag njöt istället för att skynda mig därifrån.

Kommentera

