Mer om symboler

Utifrån inlägget nedan gick jag vidare i tanken. Är inte det mesta vi ser och pratar om vaga symboler, egentligen?

När jag pratar om en annan person är det min uppfattning om den personen jag pratar om, egentligen. För jag pratar inte om det jag inte vet, och jag pratar även om sådant som inte hör hemma i personen. Missuppfattningar, förutfattade meningar och generaliseringar. Tillsammans bildar de en symbol. Symbolen hör inte samman med personen, och vi känner inte personen utan bara symbolen den gett upphov till.

Ju mer förenklad en symbol är, desto större chans att den kan bli accepterad som något allmänt. Exempel här är offentliga personer, som mejslas ut av media i väldigt stor utsträckning. Jag vet att det är nära till hands att prata om att var och en har sin egen personliga uppfattning om varje symbol, men jag kan inte riktigt se vitsen med att förtydliga något så självklart. Dessutom är det enda sättet att undslippa solipsismen att förkasta den, ignorera.

Utifrån synsättet visar det sig att vi, förmodligen, aldrig kan peka ut någonting i vår omvärld på ett korrekt och överensstämmande sätt (inte ens en person känner sig själv, och då har vi inte ens nosat på döda ting). Går det att koppla till Idévärlden här?

Det tycks ändå som att naturvetenskapen ligger bäst till av vetenskapstyperna (om den enkla indelningen ursäktas), då den gör anspråk på något gemensamt. Humanvetenskapen trasslar bara in sig i att det subjektiva ska beskriva det subjektiva ska beskriva det subjektiva ska beskriva det subjektiva. I slutändan sitter olika subjekt med olika uppfattningar och ska läsa samma text, och uppfatta den på tolv tusen olika sätt.

Kommentera

