Lyssna på de lågmälda

Av någon anledning är rösterna om att inte lyssna på ”experter” alltid högst. Kanske för att ”experterna” är mer sofistikerade än att vråla.

I vilket fall: okunniga människor säger åt andra okunniga människor hur de ska förhålla sig till vetenskap, medicinska rön och liknande. De sprider gärna konspirationsteorier utöver detta.

Nu pratar jag om okunniga som en kategori. Kanske är det felaktigt. Jag menar ”De som tror sig veta, men inte gör det”. Skit samma. Jag syftar på personer som av vana misstror sådana som har erfarenhet och kunskap inom området i fråga.

”E-ämnen”, vaccinationer (generellt), UFOs och liknande, samt Area 51 är bara några få exempel på dylikt.

Lyssna på de som inte behöver höja rösten, är mitt råd.

2 reaktioner på ”Lyssna på de lågmälda

  1. Jag har svårt att överlag lyssna på någon i dessa tider och jag vet inte om mitt eget "sunda" förnuft är så mycket bättre. Det där talesättet om anushål och åsikter, att alla har ett eller flera.

  2. Håller med i stort, enda undantaget för mig är när någon lyfter fram indicier som går att styrka med trovärdiga källor, t ex vad gäller vaccinet och allt fuffens som det företaget har sysslat med tidigare. Jag är också mer skeptisk mot en expert som har ekonomiska intressen i att föra fram en åsikt mot en lekman som inte har det. Men jag försöker samtidigt att vara kritisk mot båda hållen.

Kommentera

