Hylla det levande

Går och stör mig på en närstående som är besatt av gravpyntning, besök vid gravar och liknande. Jag förstår inte vitsen.

Varför knäfalla vid den plats någons lik ligger nedgrävt? Det är ju inte den döda kroppen som är föremålet för alla minnen, åtminstone inte för mig.

En minnesritual har jag inget emot, men varför under så deprimerande omständigheter?

När jag dör vill jag inte att de efterlevande ska lägga en sekund på att stå och buga inför platsen där jag ligger nedgrävd. Drick hellre något gott i en bekväm soffa och dela anekdoter om mig.

Hylla det levande.

En reaktion på ”Hylla det levande

  1. Helt rätt, jag brukar aldrig besöka kyrkogården för att "hylla dom döda" då föredrar jag också att titta på bilder och berätta historier!

Kommentera

