Bloggandet mer sansat?

Jag får för mig att det bloggas mindre nuförtiden lite varstans. För bara ett år sedan var det skillnad.

Nu ser jag inte det här som något dåligt. Jag skriver själv betydligt färre bloggposter än jag brukade, och läser betydligt färre bloggar för den delen (vilket kan ha gett en skev uppfattning om aktiviteten på annat håll – naturligtvis).

Men ändå: jag tror att trenden har blivit en normalitet, och att många slutat för att det inte är nytt längre. Eller för att de helt enkelt tröttnade. De politiska bloggarna bör undantas. Där finns det ju åsikter för jämnan. Klarar själv inte riktigt av dem. Det är för mycket länkande till höger och vänster och diverse saker att hålla sig ajour med. Nu pratar jag alltså om de större politiska bloggarna.

Bloggvärlden har utvecklats och blivit en seriös del av media. När jag började 2005 skrev jag inte ens för att någon skulle läsa det. ”Vem bryr sig om den här skiten?” frågade jag mig. Och visst, jag har ju inte så många fler besökare nu än då. 20-30 om dagen plus ett okänt antal via RSS-läsare.

En reaktion på ”Bloggandet mer sansat?

Kommentera

