Demokrati bör ifrågasättas

Varför ska jag lyssna lika mycket på en okunnig som en okunnig person? Det är en av de grundläggande frågorna jag har kring demokrati.

Det är ju bra, fint och snällt att man strävar efter att ”alla” ska ha lika mycket att säga till om. Men om jag ställer en professor i fysik bredvid en konspirationsteoretiker som tror att en rosa vattenkanna har skapat världen, då tänker jag lyssna på professorn. Bör alla ha lika mycket att säga till om, ifall man tänker ur den synvinkeln. Nej, tycker jag.

Om man sedan överför diskussionen till att gälla politik. Vi har fria val i Sverige, och den där professorn har lika många röster som konspirationsteoretikern. Vad ska man då tro om valresultatet?

Alternativet är att införa ett annat statsskick, där experter avgör frågor ovanför folkets huvuden. Vetenskap och neutralitet styr. Det lär fortfarande bli politisk oenighet bland experterna, så helt oproblematiskt är det inte. Men ingen som inte vet vad den talar om kommer att ha något att säga till om. Är det bra?

Det stora kruxet är att avgöra vem som inte vet vad den talar om. Vi behöver alltså omyndigförklara folk, och det är i princip ogörligt. Vissa solklara fall borde finnas, men samtidigt är det alltid problem med att värdera människor. ”Allas lika värde” är inget annat än ett faktum: vi kan inte värdera, och det där värdet är egentligen okänt. Vi kan inte ta ställning och då är det rimligaste att låta saker fortsätta som de är.

Demokrati är ett resultat av att vi inte har någon universell måttstock om vad som är vettigt eller inte. Har vi något annat val än att fortsätta låta dårar och professorer bestämma lika mycket?

4 reaktioner på ”Demokrati bör ifrågasättas

  1. Jag håller med dig. Samtidigt vet jag av bitter erfarenhet att det dräller av folk som gömmer sig bakom sina titlar, som missbrukar dessa utanför sina kunskapsdomäner, eller som helt enkelt har helt fel. Det är svårt helt enkelt. Man ska lära folk att förstå kvalitétsskillnader i kunskap och påståenden, och samtidigt lära dem ifrågasätta dogmer vilket trots allt är grunden i vetenskap. En paradox i princip.

  2. Jag har lärt känna många människor genom åren med högt IQ, fina titlar osv med de mest gräsliga åsikter, alltifrån religiösa galningar till nynazister och kommunister som alla menar att det finns empiriska bevis för att just dom har rätt. Jag har även träffat människor som inte ens gått ut gymnasiet och människor med kraftiga mentala begränsningar som sagt otroligt visa saker och som lyckats leva produktiva och rika liv. IQ nivå och kunskaper går att mäta, men hur är det med moral och vishet och vem avgör som är vad? Samtidigt som jag föraktar det nuvarande systemet så vet jag fortfarande inget värdigt alternativ. Men din frågeställning är oerhört intressant. Hade vi bott i samma trakter så hade jag föreslagit en längre diskussion över några öl 😉

  3. Ta en titt på mitt sista inlägg gällande just förtroendevalda.Puss & Kram från en "gammal vän" 😉

Kommentera

