Sällskap i skogen

Jag blir en alltmer utpräglad glesbygdsprofil. Nu ska min kompanjon i företaget också flytta hit ut, och jag förmodar att det än mer skyndar på processen.

En vän som läser bloggen besökte mig och påpekade att här ju inte alls var så mycket vildmark som han hade trott. Nej, jag bor inte i en skogskoja mitt i ensligheten. Fast jag kan tänka mig att den här bloggen lätt ger den missvisande uppfattningen. Dock är det bara en kilometer till storskog med varg, björn, älg och naturskitare.

Jag bor alltså i en liten by, med cirka 200 invånare. Det finns inga butiker precis här, men alla form av moderniteter finns inom avstånd. Två-tre kilometer till närmaste affär exempelvis, och närmaste stad ligger bara två mil bort. Men det kanske låter ociviliserat ändå?

Byn är en sån där ”alla känner alla”, vilket jag inte tyckte om som ung. Då ville jag helst försvinna in i skuggorna och betrakta saker på avstånd. Snöskottning, vedhuggning och andra kommenderingar från min far gjorde att jag flyttade till stadsmiljö snarast. Sedan utvecklades jag, och återvände sedermera med en bortarbetad olust för att hamna i centrum och bli igenkänd (dåligt självförtroende som försvann, helt enkelt).

Mitt arbete sköts ofta hemifrån, med översikt över byvägen (som inte är asfalterad). Sedan starten av företaget har jag regelbundet pendlat in till staden och arbetat, eftersom vi har kontor där och min kompanjon bor där. Men nu ska han också flytta ut hit. Inte till samma by, men väl i området.

Följden blir förmodligen färre stadsbesök – inte mig emot. Dessutom innebär flytten av företaget att vi kan göra allvar av planerna på att ta in landsbygdsutveckling i företaget. Med dagens teknik går det rätt enkelt att se till så att fler kan bo så här, om de vill. Dessutom går det att skapa bättre förutsättningar för folk inifrån städer att göra smidiga ”eko-turist”-resor till svampskogar, fiskevatten och naturupplevelser.

En reaktion på ”Sällskap i skogen

  1. Låter som ett riktigt bra initiativ med glesbygdsutveckling! Har själv flyttat till en mindre ort ifrån en större och har just lyckats övertala företaget att jag med dagens teknik kan arbeta hemmifrån ett par dagar i veckan. Skulle gärna bo ännu mer isolerat om möjligheten fanns och vi har ett fantastiskt arv i vår landsbyggd som sakta förmultnar och dör just nu.

Kommentera

